BEST ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Νέο βιβλίο-απαραίτητο εργαλείο για τους υποψηφίους των ΑΕΙ

Η Μαρία Πετροπούλου και η Σοφία Μαργαρίτη ένωσαν για ακόμη μια φορά τις δυνάμεις τους, στην ...υπηρεσία των μαθητών-υποψηφίων για τα ΑΕΙ

«Νέα Ελληνικά- Κριτήρια Συνεξέτασης».  Το νέο αυτό βιβλίο  αποτελεί ένα απαραίτητο συμπλήρωμα για τους μαθητές καθώς και για τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι διδάσκουν το μάθημα των Νέων Ελληνικών της Γ Λυκείου. Είναι ιδανικό για μια στοχευμένη επανάληψη, για την εμπέδωση της ύλης ενόψει των Πανελλήνιων - Πανελλαδικών εξετάσεων.  Το βιβλίο αποτελεί την συνέχεια του εγχειριδίου «Νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία Γ ΛΥΚΕΙΟΥ», το οποίο εξαντλήθηκε και ανατυπώθηκε, από τις εκδόσεις Ζήτη. Για το λόγο αυτό οι συγγραφείς, Μαρία Δ. Πετροπούλου και Σοφία Ι. Μαργαρίτη θεώρησαν απαραίτητο να βοηθήσουν τους μαθητές με επιπρόσθετο υλικό, με πιο "φρέσκα" και μοντέρνα κείμενα και έτσι συνέταξαν με αγάπη και μεράκι το νέο βιβλίο "Νέα Ελληνικά - Κριτήρια Συνεξέτασης".

Οι συγγραφείς παραχώρησαν συνέντευξη στο BEST Patras.gr λίγο πριν οι υποψήφιοι δώσουν την τελευταία μάχη των πανελλαδικών. 

Μαρία Πετροπούλου

Ποια είναι η σχέση σας με την Πελοπόννησο;

"Έλκω την καταγωγή μου από την Καλαμάτα από την πλευρά της μητέρας μου και από το Βούναργο Ηλείας από την πλευρά του πατέρα μου, ενώ η αδερφή μου μένει μόνιμα στον νομό Αχαΐας και έτσι επισκέπτομαι πολύ συχνά και τα τρία μέρη. 

Κα. Πετροπούλου τι περιέχει το νέο σας βιβλίο; 

" Περιέχει πολλά κειμενικά είδη, με ποικίλους τύπους ερωτήσεων θεωρίας, πολυτροπικά κείμενα, ερωτήσεις πυροδότησης ερμηνευτικού διαλόγου και ερμηνευτικού σχολίου, ερωτήσεις υποκειμενικού χαρακτήρα και διάφορες διατυπώσεις παραγωγής λόγου, προκειμένου οι υποψήφιοι να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις εξετάσεις. Ακολουθεί τη θεματολογία του νέου σχολικού βιβλίου «Φακέλου Υλικού – Δίκτυα Κειμένων». 

    Τα κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας διακρίνονται για την πρωτοτυπία και τις εύστοχες ερωτήσεις τους, με σκοπό την επαφή και εξοικείωση των μαθητών με τις λογοτεχνικές αναπαραστάσεις, την ανατροφοδότηση της κριτικής τους σκέψης και τον αναστοχασμό, ώστε να παράγουν ερμηνευτικό σχόλιο, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των εξετάσεων. "

  

(Ειδικότερα το βιβλίο «Νέα Ελληνικά- Κριτήρια Συνεξέτασης Γ΄ Λυκείου» περιλαμβάνει: 

1ο μέρος / Αʹ ενότητα : 60 Ερωτήσεις Θεωρίας με τις Απαντήσεις τους

2ο μέρος / Βʹ ενότητα : 35 Κριτήρια Συνεξέτασης 

3ο μέρος / Γʹ ενότητα : 20 Δεκάλεπτα Τεστ για εμπέδωση του Θέματος Β 

4ο μέρος / Δʹ ενότητα : 15 Πολυτροπικά κείμενα / 40 Ερωτήσεις υποκειμενικού χαρακτήρα 

5ο μέρος α. Εʹ ενότητα : Ενδεικτικές απαντήσεις των 35 Κριτηρίων Συνεξέτασης 

β. Στʹ ενότητα : Ενδεικτικές απαντήσεις των Δεκάλεπτων Τεστ 

γ. Ζʹ ενότητα : Ενδεικτικές απαντήσεις των πολυτροπικών κειμένων)

 

Ακούγεται συχνά από γονείς και μαθητές πως ο νέος τρόπος συνεξέτασης και η είσοδος της λογοτεχνίας ως εξεταζόμενο μάθημα καθιστά επισφαλή την επίδοση των υποψηφίων λόγω της υποκειμενικότητας του μαθήματος. Εσείς τι πιστεύετε;

"Πράγματι εκδηλώνεται αγωνία και άγχος αμφίπλευρα αλλά θεωρώ πως αν ένας μαθητής/τρια προετοιμαστεί κατάλληλα και προσεγγίσει πολλά λογοτεχνικά κείμενα τα δύο τελευταία χρόνια θα καταφέρει να ανταποκριθεί σε ικανοποιητικό βαθμό. Άλλωστε τα πάντα είναι υποκειμενικά στη ζωή και θα πρέπει να αποδεχτούμε αυτόν τον παράγοντα και όχι να καταργήσουμε ένα μάθημα που έχει τέτοια ουσία και βάθος αλλά και είναι τόσο συγγενικό με τη γλώσσα και πως το ένα «βοηθάει» / ενισχύει το άλλο. Το γεγονός, μάλιστα, ότι αποτελεί αντικείμενο προς εξέταση θεωρώ πως αναγκάζει τον μαθητή να του δώσει την βαρύτητα που του αξίζει και να μυηθεί στον χώρο της λογοτεχνίας. Πιστεύω πως αν μελετήσει με μεθοδικότητα και επιμονή και εξασκηθεί ερχόμενος σε επαφή με έργα διαφόρων λογοτεχνών ελλήνων και ξένων θα τα καταφέρει! Για αυτό κι εμείς επιλέξαμε και στα δύο βιβλία μας ευχάριστα λογοτεχνικά κείμενα διαβαθμισμένης δυσκολίας."

                                    Προσέγγιση Πολυτροπικού κειμένου-Παράδειγμα

 Το παρακάτω σκίτσο περιλαμβάνεται στο βιβλίο, στο 4ο μέρος / στην Δ΄ ενότητα: όπου παρουσιάζεται η προσέγγιση Πολυτροπικών κειμένων με «βήματα».

 ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: Να σχολιάσετε το παραπάνω σκίτσο. Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με το μήνυμα το οποίο επιδιώκει να μεταδώσει ο σκιτσογράφος; Να δώσετε έναν τίτλο δικαιολογώντας την επιλογή σας.  

                                            Ενδεικτική απάντηση

 Στο σκίτσο παρουσιάζονται οι επιπτώσεις του ηλεκτρονικού παιχνιδιού στην ψυχοσύνθεση του ανθρώπου. Συγκεκριμένα παρουσιάζεται ένας νέος άνθρωπος να δέχεται έναν καταιγισμό από τουβλάκια γνωστού ηλεκτρονικού παιχνιδιού ενώ ο ίδιος δείχνει καταβεβλημένος και κουρασμένος με τα χέρια του να ακουμπούν στα μάτια σε μια κίνηση αναζήτησης ανακούφισης. Το μήνυμα που θέλει να μεταδώσει ο σκιτσογράφος είναι ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια απομονώνουν τον χρήστη (η ανθρώπινη φιγούρα του σκίτσου δεν έχει στόμα), του δημιουργούν ψυχική κόπωση, παθητικότητα και φθείρουν τη συναισθηματική του νοημοσύνη. Συμφωνώ ως ένα βαθμό με το μήνυμα της εικόνας, καθώς πράγματι αυτό συμβαίνει όταν η επαφή με τέτοιου είδους παιχνίδια είναι πολύωρη και η ποιότητα του παιχνιδιού χαμηλή. Παρολαυτά, θεωρώ ότι η λελογισμένη χρήση δεν είναι ψυχοφθόρα και υπάρχουν παιχνίδια υψηλής αισθητικής, που μπορούν να ωφελήσουν πνευματικά τον χρήστη. Δεν είναι σε όλες τις περιπτώσεις επιβλαβής η ενασχόληση με το ηλεκτρονικό παιχνίδι. Ο τίτλος που θα μπορούσε να δοθεί στο σκίτσο είναι «Η χρόνια πάθηση του ηλεκτρονικού παιχνιδιού» καθώς αποδίδει τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις από την εμμονική ενασχόληση με αυτό. 

Πόσα χρόνια συνεργάζεσθε με τις εκδόσεις ΖΗΤΗ και πώς είναι η συνεργασία σας;

"Η συνεργασία μας ξεκίνησε από το 2010 με τα βιβλία «Τεχνικές Έκφρασης», με συνεχείς ανατυπώσεις για τα βιβλία της Β και Γ Λυκείου και συνεχίζεται έως και σήμερα με τις εκδόσεις δύο νέων βιβλίων, προσαρμοσμένων στον νέο τρόπο συνεξέτασης. Αυτό που έχω να επισημάνω με λίγες λέξεις είναι: η αξιοπιστία, η άψογη συνεργασία, η συνέπεια και το πιο σημαντικό για εμάς η ποιότητα του συγκεκριμένου εκδοτικού οίκου! Η πείρα κάθε εμπλεκομένου από την αρχική ως την τελική φάση του βιβλίου αποτυπώνεται σε κάθε του σελίδα, τόσο στην επιμέλεια των κειμένων αλλά και στο στήσιμο του βιβλίου, στην σελιδοποίησή του, ακόμη και στο καλαίσθητο εξώφυλλο."

Πώς ήταν η συγγραφική δραστηριότητα κατά την περίοδο του εγκλεισμού;

"Νομίζω πως για μας αποτέλεσε το εφαλτήριο για την ευόδωση των στόχων μας και μια ευκαιρία για ανασύνταξη δυνάμεων και πολλή μελέτη. Μέσα στις δύσκολες συνθήκες του εγκλεισμού το πρώτο βιβλίο(Σεπτέμβριος 2019) εξαντλήθηκε και πραγματοποιήθηκε η ανατύπωσή του(Ιούλιος 2020).  Για τον λόγο αυτό θεωρήσαμε  απαραίτητο να βοηθήσουμε τους μαθητές με επιπρόσθετο υλικό με πιο "φρέσκα" και μοντέρνα κείμενα, «έξυπνες» ασκήσεις και ποικίλες ερωτήσεις και έτσι συντάξαμε με αγάπη και μεράκι το νέο βιβλίο "Νέα Ελληνικά - Κριτήρια Συνεξέτασης, για τη Γ Λυκείου"."

Κλείνοντας θα ήθελα να σας ρωτήσω ποια θεωρείτε πως είναι τα «δυνατά» σημεία των βιβλίων σας και τι θα ξεχωρίζατε στο συγκεκριμένο;

"Αν κρίνω από τα σχόλια παιδιών και συναδέλφων, όλα αυτά τα χρόνια πιστεύω πως αυτό που χαρακτηρίζει τα βιβλία μας είναι η άρτια οργάνωση και η άριστη δομή τους, στοιχεία που τα κάνουν εύληπτα και προσιτά στην πλειονότητα των μαθητών. Στο παρόν βιβλίο, «Νέα Ελληνικά – Κριτήρια Συνεξέτασης», θα ξεχώριζα τρία μέρη / τρεις ενότητες: τις ερωτήσεις και απαντήσεις του ΙΕΠ, τα ολιγόλεπτα τεστάκια για μια πολύ καλή και στοχευμένη επανάληψη των θεμάτων Β και τέλος τα πολυτροπικά κείμενα. Παρακάτω σας παρουσιάζουμε ένα ενδεικτικό, το οποίο περιλαμβάνεται στο νέο μας βιβλίο."

 

 

 Σοφία Μαργαρίτη

Το νέο βιβλίο σας «Νέα Ελληνικά Κριτήρια Συνεξέτασης» αποτελεί τη συνέχεια του προηγούμενου βιβλίου σας της Γ λυκείου, από τις εκδόσεις Ζήτη; 

"Το προηγούμενο βιβλίο μας με τίτλο: «Νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία» για τη Γ Λυκείου είναι ένα εκπαιδευτικό βοήθημα το οποίο περιέχει πλήρες υλικό για το μάθημα των Νέων Ελληνικών, είναι συμβατό με τις τελευταίες τροποποιήσεις του Υπουργείου Παιδείας που καθορίζουν τον τρόπο διδασκαλίας και συνεξέτασης της Νεοελληνικής Γλώσσας με τη Νεοελληνική Λογοτεχνία. Το νέο βιβλίο στοχεύει στην εξάσκηση και περαιτέρω εμπέδωση της ύλης, όπως διαμορφώθηκε από τα πιο πρόσφατα σχολικά εγχειρίδια, προκειμένου οι μαθητές να είναι σε θέση να ανταποκριθούν με επιτυχία στη γραπτή δοκιμασία των Πανελλαδικών εξετάσεων. Ο συνδυασμός των δύο αποτελούν ένα ισχυρό εφόδιο για την κατάκτηση του στόχου τους."

- Με ποιο τρόπο μπορεί το νέο σας βιβλίο να βοηθήσει το μαθητή της Γ λυκείου να εξασφαλίσει έναν υψηλό βαθμό στις Πανελλαδικές εξετάσεις; 

"Το γλωσσικό μάθημα, όπως διαμορφώθηκε με τις συνεχείς τροποποιήσεις του Υπουργείου Παιδείας γίνεται ιδιαίτερα απαιτητικό για τους μαθητές. Το βιβλίο μας περιέχει υλικό, το οποίο έχουμε επιλέξει και επιμεληθεί, ώστε ο μαθητής να μπορεί εύκολα να ασκηθεί σε δραστηριότητες κατανόησης, ανάλυσης και συγκριτικής εξέτασης κειμένων, στην επισήμανση των γλωσσικών επιλογών του πομπού, στον μετασχηματισμό γλωσσικών και κειμενικών στοιχείων, στην ανάλυση των αναπαραστάσεων της πραγματικότητας. Έχουμε περιλάβει στα κριτήρια αξιολόγησης δραστηριότητες παραγωγής λόγου, ώστε ο υποψήφιος να μάθει να αναπτύσσει τεκμηριωμένα την προσωπική του γνώμη, τη συμφωνία ή διαφωνία του με επίκαιρα θέματα και προβλήματα που θέτουν τα κείμενα. Τον κατευθύνουμε σε δραστηριότητες αναστοχασμού και ανάπτυξης μεταγνωστικών δεξιοτήτων, που προϋποθέτουν την κριτική ανάγνωση των κειμένων που έχουμε επιλέξει για αφόρμηση. Τέλος έχουμε συμπεριλάβει λογοτεχνικά κείμενα που «συνομιλούν» με τις θεματικές ενότητες, με στόχο να καλλιεργηθεί η αναγνωστική ανταπόκριση των μαθητών σε θέματα και ερωτήματα που προκύπτουν από αυτά με στόχο τη σύνταξη ερμηνευτικού σχολίου. Δεν σας κρύβω ότι η εκπόνηση και των δύο βιβλίων μας ήταν μια πρόκληση για εμένα προσωπικά, καθώς είχα στο νου μου τον γιο μου που δίνει φέτος πανελλαδικές μαζί με τους χιλιάδες άλλους υποψηφίους και αντιμετωπίζει τις ίδιες δυσκολίες στα Νέα Ελληνικά. "

Το βιβλίο σας απευθύνεται εξίσου και στον εκπαιδευτικό που καλείται να ανταποκριθεί στις καταιγιστικές αλλαγές των τελευταίων χρόνων ειδικά στο γλωσσικό μάθημα; 

Οι συνάδελφοι μας, δέχονται ίσως τη μεγαλύτερη πίεση σε σχέση με τις άλλες ειδικότητες, όσον αφορά στις αλλαγές του τρόπου διδασκαλίας και εξέτασης των μαθημάτων τους. Ειδικά το μάθημα των Νέων Ελληνικών έχει πολλές παραμέτρους και αποτελεί την «αχίλλειο πτέρνα» των υποψηφίων όλων των προσανατολισμών. Γνωρίζοντας την πίεση του χρόνου και της κάλυψης της εξεταστέας ύλης και με δεδομένη την ιδιαίτερη συγκυρία που βιώνει η σχολική κοινότητα, πιστεύω ότι το βιβλίο μας μπορεί να στηρίξει τον φιλόλογο ικανοποιώντας επαρκώς τις ανάγκες της διδασκαλίας, της εξάσκησης και της ανάθεσης εργασιών. Αποτελεί μια τράπεζα θεμάτων από όπου μπορεί να αντλήσει υλικό πρωτότυπο που καλύπτει και τους πέντε θεματικούς άξονες που ορίζονται από το Πρόγραμμα Σπουδών και αφορούν στο άμεσο και ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, στο φυσικό και ψηφιακό περιβάλλον και τις ταυτότητες. Με αυτό τον τρόπο μπορεί να διευκολύνει στην προσέγγιση των κειμένων σε μορφολογικό, σημασιολογικό και σε επίπεδο οργάνωσης, στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών και στην κατανόηση της αξιολόγησης του μαθήματος. Το βιβλίο μας αποτελεί εκπαιδευτικό υλικό που εκπληρώνει τους στόχους της γλωσσικής εκπαίδευσης. 

 Τι πιστεύετε ότι θα έκανε έναν μαθητή της Γ λυκείου να επιλέξει το βιβλίο σας; 

"Τώρα να σας πω την αλήθεια, θέλω να πιστεύω ότι ο μαθητής Γ λυκείου, γνωρίζοντας τη δυσκολία του μαθήματος, την έκταση και το εύρος της ύλης, θα μπορούσε να επιλέξει το βιβλίο μελετώντας προσεκτικά τα περιεχόμενα στις πρώτες σελίδες, αλλά αν εγώ ήμουν μαθητής θα εντυπωσιαζόμουν από ... το εξώφυλλό του! Η εκφραστική σημειολογία του μάς απασχόλησε ιδιαίτερα. Με τη Μαρία συζητήσαμε, μελετήσαμε και προσέξαμε ιδιαίτερα το συμβολισμό που θέλαμε να αποτυπωθεί στο εξώφυλλο. Ακόμη και η χρωματική παλέτα του μωβ που επιλέξαμε συμβολίζει τη γνώση και τη σοφία, ενώ τα βιβλία τη βασική προϋπόθεσή τους. Η κατακόρυφη τοποθέτηση των βιβλίων και η σκάλα, παραπέμπει στην ηθική και πνευματική ανέλιξη, η οποία οδηγεί στον ουράνιο κόσμο των ιδανικών και των αξιών, εκεί όπου αναμένει το καράβι για να ξεκινήσει το ταξίδι της ζωής στον κόσμο του μέλλοντος. Ευχαριστούμε ιδιαίτερα την γραφίστρια των εκδόσεων Ζήτη για το μικρό αυτό έργο τέχνης! "

Περισσότερες πληροφορίες για το βιβλίο: ΕΔΩ

https://ziti.gr/vivlio/petropoyloy-d-maria-margariti-i-sofia-nea-ellinika-g-lykeioy-kritiria-synexetasis/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2021 BEST Patra. All Rights Reserved.

Search